Pozlaćeni sat Balon braće Montgolfier koji slavi prvi let balona na vrući zrak 1783. godine, Piranesijeve grafike s prikazima antičkih spomenika Pule, pozlaćeni pladanj s prikazom Bakha i Arijadne, čaša na nožici iz 1890. godine iz staklarne Osredek, Kozmografija Sebastiana Münstera iz 16. stoljeća, putni prijenosni klavir iz 19. stoljeća, kabinetski ormarić s koraljnim ukrasima, stereoskop konstruiran 1832. godine, relikvijar sv. Ivana Nepomuka iz 18. st., Bućanov plakat Žar ptica čiji se primjerak čuva i u njujorškoj MoMA-i, Kocka Petra Dabca, samo su neka od remek-djela iz zagrebačkog Muzeja za umjetnost i obrt koji se mogu vidjeti na velikoj izložbi u pulskom Muzejsko-galerijskom prostoru Sveta Srca.

U svečanom ozračju pred brojnim uzvanicima, ljubiteljima umjetnosti i predstavnicima Grada Pule i Županije, jučer je u pulskom Muzejsko-galerijskom prostoru Sveta Srca otvorena velika izložba zagrebačkog Muzeja za umjetnost i obrt pod nazivomVidi umjetnost – umjetnost promjene / See Art – the Art of Change / Vedi l'arte – l'arte del cambiamentoostvarena u suradnji s Arheološkim muzejom Istre.

 Izložbu je predstavila kustosica Mihaela Cik, autorica koncepta izložbe, a o međuinstitucionalnoj suradnji govorili su Darko Komšo, ravnatelj Arheološkog muzeja Istre i Sanjin Mihelić, ravnatelj Muzeja za umjetnost i obrt. Izložbu je otvorio županijski pročelnik za kulturu Vladimir Torbica, a program otvorenja vodio je voditelj Kabineta ravnatelja Arheološkog muzeja Istre Luka Škabić.

Ravnatelj Arheološkog muzeja Istre Darko Komšo rekao je kako mu je osobito drago što je MUO, koji je iznimno stradao u potresu, iskoračio iz svog prostora i doveo svoje zbirke upravo u Pulu. "Od stotinu tisuća predmeta nije bilo jednostavno izabrati 145 i ova je izložba prije svega kolektivni rad naše ustanove", naveo je ravnatelj MUO Sanjin Mihelić, dodajući kako 145 predmeta simbolizira bogatih 145 godina povijesti muzeja. "Odabrani predmeti svjedoče o promjenama na nekoliko razina, od promjena u percepciji vrijednosti pa do promjena koje se događaju na razini pojedinaca i čitavog društva, i naravno da predmeti koje muzej baštini u tome sudjeluju", istaknula je autorica izložbe Mihaela Cik.

Uz glavni postav u Muzejsko-galerijskom prostoru Sveta srca, danas je otvorena  i prateća izložba u Galeriji Amfiteatar pod nazivom Vidi umjetnost – umjetnost konzervacije-restauracije koja prezentira provedene konzervatorsko-restauratorske radove na pojedinim predmetima izloženima na izložbi u  Svetim Srcima.  Tom je prigodom ravnatelj Arheološkog muzeja Istre Darko Komšo naglasio je kako su izloženi konzervatorsko-restauratorski radovi ključni za cjelokupnu prezentaciju postava izložbe u Svetim Srcima. Galerija Amfiteatar, kako je istaknuo, nije samo fizički prostor, već strateška točka komunikacije s publikom. „Ova izložba postavljena je u jednom od najvećih i najljepših, monumentalnih spomenika na području Republike Hrvatske", rekao je Komšo te dodao: „Samu po sebi galeriju godišnje posjeti 100.000 ljudi te će ona biti usmjerenje prema Svetim Srcima gdje će posjetitelji moći vidjeti bogatstvo fundusa Muzeja za umjetnost i obrt." Komšo je izrazio i zadovoljstvo suradnjom među institucijama: „Suradnja između muzeja teče, razvija se i drago nam je da će AMI moći gostovati kod vas te da imamo u ovakvom spomeniku prezentirati dio vaše baštine."

Na otvorenju izložbe Vidi umjetnost – umjetnost konzervacije-restauracije, glavna kustosica izložbe Mihaela Cik istaknula je kako je cilj ove izložbe približiti posjetiteljima često nevidljiv, ali izuzetno važan segment muzejskog djelovanja, konzervatorsko-restauratorske zahvate. „Ovom izložbom prikazani su izvedeni konzervatorsko-restauratorski radovi na pet odabranih predmeta koji su izloženi u Svetim Srcima", naglasila je Cik.

Posebnu pažnju Cik je posvetila zahvalnosti na angažmanu restauratoricama MUO zaslužnima za restaurirane predmete: „Ovom prilikom želim zahvaliti kolegicama Ivi Čukman, Jasminki Podgorski, Kseniji Pintar, Ani Stolar, Ivani Mlinarić i Gordani Car".

Povodom otvorenja izložbe Vidi umjetnost – umjetnost konzervacije-restauracije, mr. art. Jasminka Podgorski, konzervatorica-restauratorica savjetnica, istaknula je kako posjetitelji, uz plakate koji kronološkim slijedom prikazuju tijek konzervatorsko-restauratorskih zahvata, imaju priliku izravno se upoznati i s alatima koji se svakodnevno primjenjuju u praksi. Tako posjetitelji mogu pratiti tijek radova pomoću fotografske dokumentacije, kratkih opisa i prikaza pribora korištenog tijekom radova na djelima. Istaknuti su konzervatorsko-restauratorski zahvati na satu sa stupovima urara Francoisa Bouteta, ulju na platnu Mistične zaruke svete Katarine nastalog prema predlošku Petera Paula Rubensa, na kipu Sv. Lovro tirolske produkcije iz 1500. godine te pladnju s prikazom trijumfa Bakha i Arijadne. Izložba u Galeriji Amfiteatar ostaje otvorena do 1. rujna 2025.

Vidi umjetnost – umjetnost promjene 

Izložba u Muzejsko-galerijskom prostoru Sveta Srca donosi više od 145 odabranih remek-djela iz područja lijepih i primijenjenih umjetnosti, te dizajna, koji će tijekom pet mjeseci posjetiteljima omogućiti jedinstven uvid u bogatstvo i raznolikost umjetničkih, obrtničkih  i uporabnih predmeta nudeći pregled umjetnosti kroz prizmu promjene kao temeljne okosnice izložbe. Posebnu pozornost privlače predmeti poput stojećega sata Balon braće Montgolfier  zamišljenog kao hommage prvom let u balona na vrući zrak koji su 1783. konstruirala braća Montgolfier, zatim primjerak kabinetskog ormarića ukrašen koraljima i izveden zanatskom perfekcijomod skupocjenih materijala. Izložen je i pozlaćeni pladanj iz 1815.godine, reprezentativan primjerak engleskog srebrnarstva u izvedbi Paula Storra inspiriran antičkim motivima s prizorom zagrljaja Bakha i Arijadne. Tu je i putni, prijenosni klavir iz 19. stoljeća malih dimenzija s klavijaturom opsega od svega 4 oktave. Značajni su i rijetko viđeni predmeti poput relikvijara sv. Ivana Nepomuka, grafički listovi s prikazima antičkih spomenika u Puli, djelo velikog talijanskog grafičara i arhitekta Giovannija Battiste Piranesija, zatim enciklopedijsko djelo Kozmografija njemačkog znanstvenika Sebastiana Münstera iz 16. stoljeća koje sadrži više od tisuću stranica teksta opremljenog s nekoliko stotina drvoreznih ilustracija i s više desetaka zemljovida.

Pažnju plijeni i stereoskop Charlesa Wheatstonea iz 1832. godine koji prethodi izumu fotografije. Tu su i lepeze, majstorskog umijeća izrade, od luksuznih materijala s kraja 19. i početka 20. stoljeća koje su predstavljale statusni simbol vlasnica i odraz umjetničkih i obrtničkih tendencija vremena. Posebnost su i stakleni predmeti od kojih se ističe čaša na nožici, primjerak iz 1890. godine koji nosi krasopisom izvedene natpise „Bog i Hrvati" i „Mom bratu Ivanu", izrađena u Osredeku pokraj Samobora, jednoj od najznačajnijih hrvatskih staklana.

Suvremeniji pristupi umjetnosti predstavljeni su radovima poput plakat Žar ptica / Petruška Borisa Bućana, vrhunsko ostvarenje domaćeg grafičkog dizajna prepoznato i na svjetskoj razini koji očarava svojim monumentalnim dimenzijama. Primjerak plakata čuva se i u njujorškoj MoMA-i. Velik interes izaziva i antologijska Kocka Petra Dabca koja poziva posjetitelje na izravnu komunikaciju s radom na način da preslaguju njegove elemente. Tu je i keramoskulptura Dom – bez doma, djelo suvremene varaždinske autorice Snježane Pokos-Vujec izrađena rijetko korištenom tehnikom litofanije. Posebno mjesto zauzima i rad kipara Petra Barišića Proljetni svirač, primjer skulpture-konstrukcije koja prikazuje ljudsku figuru kao geometrijski sustav oblika. Iz zbirke produkt dizajna na izložbi su predstavljene i viseće modularne svjetiljke naziva Ili_ili: Cat's Hat proizvod zagrebačkog dizajnerskog studija Grupa.

U Muzejsko-galerijskom prostoru Sveta Srca izložba će se moći razgledati sve do 9. studenog. Izložbu prati opsežan trojezični katalog urednica Mihaele Cik i dr. sc. Antonie Došen na više od 200 stranica koji donosi cjelovit pregled izložbe s interpretacijama tematskih cjelina te bogato ilustriran fotografijama predmeta.

Projekt je realiziran u suradnji Muzeja za umjetnost i obrt iz Zagreba i Arheološkog muzeja Istre uz potporu Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske. (iPress)