Nakon godina sivih nijansi automobili iznenada ponovno postaju šareni, zahvaljujući novim tehnologijama uz naglasak na održivost koja stvara 'zelenije' boje, ugodne i oku i klimatskim zahtjevima, piše njemačka novinska agencija dpa.

BMW je osmislio automobil koji može mijenjati boju daljinskim upravljačem, a VW je nedavno odabrao blještavi bulevar u Las Vegasu za svjetsku premijeru modela ID 7 Electric obojanog u uzorak QR koda u više boja.

Čini se da su proizvođači konačno osvježili svijet boja automobila nakon desetljeća dosadne plave, sive, smeđe, bijele, crne.

Naposljetku, boja je jedan od najvažnijih aspekata dizajna automobila jer prava boja može značiti razliku između luksuznog i dosadnog SUV-a. Također može pretvoriti krntiju u stroj iz snova za tinejdžere.

Održivost je nova parola u svijetu automobilskih boja i čini se da su proizvođači automobila prilagodili legendarnu Henry Fordovu "možete imati bilo koju boju samo da je crna" da umjesto toga znači 'zelenu' i sada nude veliki izbor ekološki prihvatljivih nijansi.

Premazi za automobile oduvijek su vođeni tehnologijom, a novi promjenjivi premazi koje su predstavili BMW i Volkswagen rezultat su kemijskog napretka.

Većina VW-a ovih dana dolazi u raznim nijansama sive, ali tvrtka iz Wolfsburga odlučila se za obilje boja, nanoseći više od 40 različitih slojeva boje na ID prototip, od kojih su neki napravljeni da svijetle. To je automobil pretvorilo u kameleona među električnim vozilima.

"Paleta na našim cestama definitivno ponovno postaje šarenija", kaže Mark Gutjahr, koji je zadužen za dizajn kod dobavljača boja BASF Coatings u Muensteru.

"S sve većom elektrifikacijom automobila, sve se više modela natječe za pozornost, a brojni novi proizvođači također ulaze u igru. To se odražava na spektar boja", rekao je Gutjahr.

Konzultanti za boje preporučuju proizvođačima da ponude nijanse na hrabrijem kraju spektra.

'Zelena' je najpopularnija

U ovom je trenutku zapravo samo jedna boja trend, barem u prenesenom smislu, a to je zelena, bilo kao pastelna ili tradicionalna nijansa, prigušena ili intenzivna.

"U potrazi za najmanjim mogućim ugljičnim otiskom i u konačnici klimatski neutralnom proizvodnjom, fokus je sve više na 'zelenim' premazima", rekao je Marco Benen iz upravljanja održivošću u BASF-u.

Trend predstavlja izazov za industriju koja teško može izbjeći korištenje kemikalija proizvedenih iz fosilnih goriva.

Samo nekoliko sastojaka može se zamijeniti obnovljivim sirovinama, rekao je Benen.

Premazi se mogu učiniti ekološki prihvatljivijima skraćivanjem opskrbnih lanaca, povećanjem učinkovitosti energetskih procesa i smanjenjem upotrebe CO2 tijekom proizvodnje.

Međutim, gotovo važnije od sastavnih dijelova boje je kako se ona obrađuje, kaže stručnjak.

Različiti slojevi moraju se doslovno zapeći na metalni lim u lakirnici tvornice automobila i to troši puno energije.

"Ako se može uštedjeti jedan sloj ili se temperatura procesa snizi za nekoliko stupnjeva, značajne količine CO2 mogu se uštedjeti tijekom godine", rekao je Benen.

Još jedan doprinos održivosti su slojevi boje koji sami mogu popraviti štetu.

Male ogrebotine nestaju poput magije pod sunčevim zrakama, što znači da se svaki oštećeni dio karoserije ne mora ponovno bojati, rekao je BASF-ov stručnjak Matthijs Groenewolt, koji istražuje prozirne premaze.

To štedi novac korisnika i sprječava daljnje ispuštanje CO2 u okoliš.

Nove tehnologije daju prednost nekim premazima i bojama

Michaela Liese iz Color Center Europe istaknula je da su određene boje dobre i za automobile s vozačem ili robotskom asistencijom.

Robotski automobili oslanjaju se na lidar, radar i kamere, a ti sustavi lakše otkrivaju površine s visokom refleksijom, što autonomnim vozilima omogućuje određivanje udaljenosti od lasera do objekta ili površine pomoću pulsirajuće zrake.

Istraživanja su usmjerena na posebne boje koje pojačavaju te signale.

Bijeli su puno bolji od crnih i sivih premaza koji upijaju veću količinu, smanjujući snagu reflektiranog signala za 50 posto, u usporedbi s bijelim automobilima.

"U idealnom slučaju, naravno, boja ispunjava oba svojstva, jer svako vozilo odašiljač može biti i prijemnik i obrnuto", kaže stručnjakinja.

VW nije bio sam u igri s bojama na tehnološkom sajmu CES u Las Vegasu početkom godine.

Već drugu godinu BMW je došao s izložbenim automobilom koji koristi tehnologiju e-tinte.

Prošle godine mogli su samo izmjenjivati crnu i bijelu, ali ovaj put iskustvo je bilo dostupno u technicoloru - u gotovo tridesetak različitih nijansi i još više uzoraka.

"Reakcije su bile tako dobre da smo htjeli nastaviti tim putem", rekla je voditeljica projekta Stella Clarke.

"Kao što ujutro birate odjeću prema raspoloženju, također možete promijeniti boju svog automobila prema raspoloženju i učiniti automobil izrazom vaše osobnosti."

Održivost je i ovdje problem, rekao je voditelj razvoja BMW-a Frank Weber.

"Prednost tehnologije e-tinte je ta što je promjena boje gotovo besplatna u smislu energije: potrebna nam je samo električna energija za prebacivanje i nova boja ostaje. Bilo limun žuta, boja patlidžana ili crvene jagode." (Hina)