Od samog početka rada ŽCGO Kaštijun, struka i politika ponavljaju kako je jedan od glavnih problema u radu Centra, kao i glavni uzrok neugodnih mirisa koji dolaze s Kaštijuna, prekomjerna količina otpada i prevelik udio biootpada u ljetnim mjesecima. Rješenjem Inspektorata od 4. travnja 2024., količina otpada koja dnevno smije doći na Kaštijun ograničena je na 390 tona.
Kaštijun d.o.o. neshvatljivo se žalio na navedeno Rješenje, usprkos činjenici o preopterećenju količinama otpada koji stiže u ljetnim mjesecima, a što otežava tehnološki proces, kako je i sama uprava nebrojeno puta isticala. Dobili su žalbu tako da je Ministarstvo okoliša i zelene tranzicije ukinulo Rješenje Inspektorata. Iz navedenog možemo zaključiti da su i Kaštijun i Ministarstvo zadovoljni stanjem, a prouzročeno zagađenje im je nebitno.
Zbog takvog odnosa imamo potrebu podsjetiti javnost, Vladu RH, vlasnike i upravu ŽCGO Kaštijun na ciljeve Centra koje su prihvaćeni dvostranim sporazumom između Vlade RH i Europske komisije. Međunarodni su pravni ugovori po pravnoj snazi iznad zakona Republike Hrvatske, odnosno Zakona o gospodarenju otpadom koji je nadležan u ovom slučaju.
Opći su ciljevi projekta, sukladno Dvostranom ugovoru: financijska izvedivost i održivost projekta, mehaničko – biološka obrada otpada prije konačnog odlaganja uz izdvajanje SRF-a i metala, smanjenje udjela biorazgradivog otpada u komunalnom otpadu zbrinutom na odlagalištu, zaračunavanje različite ulazne pristojbe prema vrsti otpada proporcionalno onečišćenju koje izaziva količina proizvedenog otpada te doprinos unaprijeđenju zaštite okoliša i ljudskog zdravlja.
Pravna analiza ŽCGO Kaštijun, koja je naručena od Grada Pule i dovršena je prije nekoliko mjeseci, jasno kaže kako bi sve aktivnosti Kaštijuna d.o.o. morale biti usmjerene na ostvarivanje ciljeva i same svrhe društva koja je propisana Dvostranim sporazumom i Zakonom o gospodarenju otpadom. Isto tako, spomenuta analiza preporučuje da je potrebno podrobno definirati vrstu otpada koju komunalna društva mogu predati na Kaštijun te definirati postupak i trenutak preuzimanja miješanog komunalnog otpada, s posebnim naglaskom na pregled otpada i na ispravnost prateće dokumentacije.
Potrebno je i razraditi mogućnosti koje su na raspolaganju društvu Kaštijun d.o.o. u slučaju utvrđivanja nedostataka (odbijanje preuzimanja otpada, ugovorna kazna, naknada štete), definirati dnevne količine preuzimanja u odnosu na svako pojedino komunalno društvo, raspored preuzimanja miješanog komunlanog otpada itd...
Neovisno o ishodu ovog ping-ponga između Kaštijuna i Inspektorata, zahtijevamo od vlasnika Kaštijuna i od komunalnih društava da poduzmu sve mjere kako dnevne količine koje stižu na Kaštijun ne bi premašile 390 tona. Posebno se to odnosi na nepropisno odlaganje restoranskog otpada u turističkim središtima koje poprima kolosalne razmjere, a komunalna društva toleriraju nepropisno odlaganje proizvodnog otpada.
Sukladno Zakonu o gospodarenju otpadom, taj otpad ne bi uopće smio dolaziti na Kaštijun. Budući da imamo očito dvostruke kriterije u provođenju zakonskih propisa, zahtijevamo da se zakon provodi i poštuje u cijelosti, a još važnije, da se poštuju ciljevi utvrđeni Dvostranim ugovorom između Republike Hrvatske i Europske komisije. U skladu s tim tražimo od vlasnika ŽCGO Kaštjun, Grada Pule i Županije te od komunalnih društava da nas jednom mjesečno izvjeste o napretku u provođenju navedenih ciljeva i koraka koje su poduzeli kako bi se u sustavu gospodarenja otpadom u Istarskoj županiji poštivao Zakon o gospodarenju otpadom u cijelosti. (iPress)