Danas će u promet biti puštena stara cijev tunela Učka, nakon provedene cjelovite obnove vrijedne 25 milijuna eura, čime će se vožnja u pravcu Rijeke i Istre značajno ubrzati.
Puštanje u promet simbolično će se dogoditi na sam dan proslave Dana Istarske županije i rujanskih odluka o pripojenju Istre matici Hrvatskoj. Na svečanu sjednicu u Pazinu stiže i predsjednik Vlade Andrej Plenković sa suradnicima koji će sudjelovati i na svečanosti puštanja u promet obnovljene cijevi tunela Učka.
Rekonstrukcija stare cijevi tunela Učka, nakon 40 godina od njegove izgradnje, bila je jedan od najkompleksnijih infrastrukturnih zahvata na Istarskom ipsilonu, ističu iz Bina Istre, koncesionara Istarskog ipsilona. Rekonstrukcija i modernizacija je obuhvatila bolju ventilaciju, novu rasvjetu, protupožarnu zaštitu, sustave za nadzor i komunikaciju te probijanje novih evakuacijskih izlaza.
Gradilište na Učki je otvoreno u listopadu prošle godine, a vrijednost radova je 25 milijuna eura. Podsjetimo, radovi su otvoreni nekoliko tjedana nakon što je u rujnu prošle godine za promet otvorena nova cijev tunela.
U sklopu rekonstrukcije tunela izvedeni su opsežni građevinski radovi te zamjena i dogradnja opreme pri čemu tehnički direktor Bina Istre Christian Santaleza ističe izgradnju podnožnog svoda koji nije bio izveden pri izgradnji stare cijevi, kompletnu rekonstrukciju sustava odvodnje i cjevovoda koja je posebno osjetljiva jer se vodom iz kaverne opskrbljuje cijela Liburnija i treba onemoćiti bilo kakvo prodiranje masnoća ili prljavština u vodotok. U samom tunelu se nalazi izvorište pitke vode kojom se opskrbljuje Liburnija pa su se radovi izvodili da se neposredna zona kaptaže/zahvaćanja pitke vode osigura od negativnih utjecaja s gradilišta tijekom cijelog vremena izvođenja, s provedbom redovitih uzorkovanja vode.
Uz rekonstrukciju kolnika, modernizaciju rasvjete, novu prometnu signalizaciju te nadogradnju ventilacijskog sutava posve je jasno da je posla bilo puno i da je jako zahtjevan, ističu u Bina Istri.
Dovršetkom druge cijevi te nakon provedene rekonstrukcije prve cijevi tunel Učka bit će u potpunosti usklađen sa sigurnosnim propisima EU direktive koja definira tehničke zahtjeve kod cestovnih tunela. - Izgradili smo i novi podatkovni centar te najmoderniju kontrolnu sobu a dovršetkom radova na staroj cijevi imati ćemo najmoderniji tunel u Europi. Ne treba naglašavati da u Istru dolazi oko 5 milijuna gostiju od čega njih oko 95 posto autmobilima, kažu u Bina Istri.
24 prolaza za automobile i pješake spajaju dvije cijevi tunela
U sklopu projekta izgradnje druge cijevi te obnove postojeće cijevi tunela Učka dovršena su ukupno 24 poprečna prolaza koji povezuju tunelske cijevi, odnosno predstavljaju evakuacijske puteve. Isto tako obje tunelske cijevi u konačnici će biti opremljene najsuvremenijim sustavima videonadzora i senzorike što dodatno unaprjeđuje visoki standard sigurnosti.
U Bina Istri ističu kako se istovremeno rade i dva vijadukta na Istarskom ipsilonu. Riječ je o vijaduktima Mirna i Limska Draga. Trošak radova na oba vijadukta je 100 milijuna eura. Završetak radova očekuje se krajem 2026. godine. U tom roku treba biti završena i posljednja dionica od tunela Učka do čvora Matulji u dužini od 10 kilometara. Cijena radova je 101 milijun eura. Radovi su u tijeku i vrlo su zahtjevni s obzirom na to da se odvijaju pod prometom.
Realizacijom ovog važnog projekta, uz izgradnju punog profila autoceste od tunela do čvora Matulji, Istarski ipsilon će se u punom profilu autoceste, s četiri traka i tunelom Učka s dvije cijevi 2027. godine spojiti s mrežom autocesta pod upravljanjem HAC-a, odnosno s Primorsko- goranskom županijom i ostatkom Republike Hrvatske. (iPress)