Korupcijom je u ovom slučaju državni proračun navodno oštećen za više od 740.000 eura, a bivši ministar osumnjičen je da je primio 75.000 eura mita.

Aferom prodavanja medicinske opreme po višestruko uvećanim cijenama uz Beroša su obuhvaćeni poduzetnik Hrvoje Petrač, koji se prošlog tjedna predao hrvatskim vlastima nakon osam mjeseci bijega, njegovi sinovi Novica i Nikola Petrač, poduzetnik Saša Pozder, bivši predstojnik Klinike za neurologiju KBC Sestre Milosrdnice Krešimir Rotim, ravnatelj zagrebačke Dječje bolnice Goran Roić i Tomo Pavić iz krapinske podružnice HZZO-a.

USKOK je, nakon provedene istrage, pred Županijskim sudom u Zagrebu podigao optužnicu protiv osmorice hrvatskih državljana (1955., 1964., 1977. 1960., 1979., 1981., 1961., 1967.) zbog počinjenja kaznenih djela zločinačkog udruženja, davanja i primanja mita, zlouporabe položaja i ovlasti, nezakonitog pogodovanja, trgovanja utjecajem i pranja novca, sve u sastavu zločinačkog udruženja, te primanja mita i nezakonitog pogodovanja, a u odnosu na pravne osobe zbog počinjenja kaznenih djela davanja mita, nezakonitog pogodovanja i pranja novca, sve u sastavu zločinačkog udruženja, te primanja mita.

Optužnicom se I. okr. (Hrvoje Petrač) tereti da je, od sredine 2022. do kraja listopada 2024., u Zagrebu, Splitu i Osijeku, povezao u zajedničko djelovanje II. okr. - ministra zdravstva Vilija Beroša, III. okr. - direktora IX. okr. trgovačkog društva (dalje: TD), IV. okr. - voditelja jednog područnog ureda Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, V. okr. i VI. okr. - osnivača i odgovornu osobu X. okr. TD-a, s ciljem stjecanja znatne nepripadne materijalne koristi za IX. okr. TD registrirano za uvoz i prodaju medicinskih uređaja te podjelu tako ostvarene koristi koja će se ostvariti plasiranjem i prodajom medicinskih uređaja distribuiranih od strane IX. okr. TD-a na način da se u postupcima javnih nabava za bolničke ustanove u državnom vlasništvu tražene tehničke karakteristike medicinskih uređaja prilagode tim uređajima i cijene odrede sukladno traženju okrivljenika.

U okviru tog plana, sukladno međusobnoj podjeli uloga, I. okr. je tražio od II. okr. da, u zamjenu za novčane nagrade koje mu je I. okr. isplaćivao posredstvom IV. okr., poduzme sve potrebne radnje kako bi osigurao provođenje ciljanih javnih nabava, a u Državnom proračunu Republike Hrvatske (dalje: Državni proračun) osigura potrebna novčana sredstva za njihovu provedbu. Na navedeno je II. okr. pristao te je koristeći se autoritetom ministra zdravstva radi osiguranja dobivanja poslova za IX. okr. TD, od ravnatelja bolničkih ustanova u državnom vlasništvu tražio da organiziraju sastanke s III. okr. na kojima je III. okr. prezentirao medicinske uređaje koje je distribuiralo IX. okr. TD, a svojim odlukama je osiguravao potreban novac u Državnom proračunu za financiranje postupaka javnih nabava tih medicinskih uređaja budući da to nije bilo predviđeno godišnjim planovima javnih nabava tih bolničkih ustanova.

Za potrebe provedbe javnih nabava III. okr. je osiguravao izradu tehničke dokumentacije prilagođene u cijelosti tehničkim specifikacijama tih medicinskih uređaja te određivao kriterije bodovanja ponuda u postupcima javnih nabava. Također je III. okr., u dogovoru s I. i V. okr., određivao i nudio novčane i druge nagrade ciljanim osobama u sustavu javnog zdravstva kako bi osigurao da se IX. okr. TD-u omogući privilegirani položaj u navedenim javnim nabavama. IV. okr. je, za novčane nagrade koje mu je isplaćivao I. okr., dogovarao s II. okr. da, sukladno uputama I. okr., poduzima potrebne radnje s ciljem da se IX. okr. TD-u omogući stjecanje nepripadne materijalne koristi prodajom medicinskih uređaja po znatno uvećanim cijenama. Nakon prodaje tih uređaja bolničkim ustanovama u državnom vlasništvu te izvršenih uplata na račun IX. okr. TD-a, III. okr. je dogovarao s V. okr. podjelu nepripadne imovinske koristi između IX. i X. okr. TD-a sukladno obračunu kojeg su izvršili III. i V. okr., dok je VI. okr., s ciljem zametanja traga protupravnoj osnovi stjecanja dijela nepripadne imovinske koristi, IX. okr. TD-u ispostavljao neistinite račune X. okr. TD-a i time stvarao privid da je nepripadna imovinska korist koju je steklo X. okr. TD osnovana i zakonito stečena. Sukladno tom planu, okrivljenici su u najmanje pet navrata poduzeli opisane radnje s ciljem osiguranja plasmana medicinskih uređaja.

Tako su, od sredine 2022. do kraja siječnja 2023., u Zagrebu i Osijeku poduzeli sve dogovorene radnje vezano za kupnju robotskog mikroskopa za KBC Osijek (dalje: KBC) po cijeni znatno višoj od tržišne cijene. Nakon što je ravnatelj KBC-a zatražio od II. okr. da osigura 464.529,83 eura za nabavu novog operacijskog mikroskopa koja nije bila predviđena godišnjim planom nabave KBC-a, I. okr. je, posredstvom IV. okr., zatražio od II. okr. da, u zamjenu za novčanu nagradu, osigura sredstva u Državnom proračunu za predmetnu javnu nabavu, na što je II. okr. pristao i u tom iznosu odobrio financiranje navedene javne nabave. Za to mu je I. okr., posredstvom IV. okr., dao mito u iznosu od 25.000,00 eura, a IV. okr. dao novčanu nagradu u neutvrđenom iznosu. Potom je III. okr., u dogovoru s I. okr., osigurao da tražene tehničke specifikacije predmeta nabave budu usklađene s tehničkim specifikacijama robotskog mikroskopa koji je distribuirao, a koji mikroskop je IX. okr. TD prethodno kupilo za 135.000,00 eura. Kao jedina valjana ponuda zaprimljena je ponuda IX. okr. TD-a po cijeni od 464.363,92 eura s PDV-om, slijedom čega je sklopljen ugovor na temelju kojeg je IX. okr. TD-u isplaćen navedeni iznos, čime se IX. okr. TD nepripadno okoristilo za razliku nabavne i prodajne cijene medicinskog uređaja od 235.921,28 eura.

S ciljem zametanja traga protupravnoj osnovi stjecanja dijela nepripadne imovinske koristi, VI. okr., kao odgovorna osoba X. okr. TD-a,ispostavio je, u dogovoru sa V. okr., neistiniti račun IX okr. TD-u u iznosu od 93.750,00 eura s PDV-om koji iznos je po nalogu III. okr. zatim isplaćen na račun X. okr. TD-a, na koji se način X. okr. TD nepripadno materijalno okoristilo za 75.000,00 eura, a u preostalom iznosu od 160.921,28 eura nepripadno se materijalno okoristilo IX. okr. TD.

Nadalje, od listopada 2022. do kraja 2023. u Zagrebu, u cilju opisanog plasmana robotskog mikroskopa jednoj Klinici u Zagrebu (dalje: Klinika), I. okr. je, posredstvom IV. okr., od II. okr. zatražio da ovaj, u zamjenu za novčanu nagradu, osigura novčana sredstva u Državnom proračunu za predmetnu javnu nabavu i poduzme sve što je potrebno kako bi osigurao prodaju upravo tog medicinskog uređaja na što je II. okr. pristao. Od VII. okr. - ravnatelja Klinike, II. okr. je zatražio da, u dogovoru s I. i III. okr., prema Ministarstvu zdravstva inicira postupak osiguranja financijskih sredstava za provođenje javne nabave navedenog medicinskog uređaja. Pritom su III. okr., na temelju podataka dobivenih od IV. okr., a I. okr. koristeći i prijateljske odnose s njim, stupili u kontakt i dogovorili zajednički sastanak s VII. okr. na kojem su od VII. okr. zatražili da, u zamjenu za novčanu nagradu, provede postupak javne nabave s tehničkim karakteristikama prilagođenim tehničkim karakteristikama robotskog mikroskopa koji je distribuiralo njegovo IX. okr. TD, pa je VII. okr., pristajući na navedeno, od I. i III. okr. preuzeo tehničke specifikacije i ponudu IX. okr. TD-a za taj medicinski uređaj. Zatim je VII. okr. Ministarstvu zdravstva podnio zahtjev za hitnu nabavu operacijskog mikroskopa u okviru kojeg je procijenjenu vrijednost, sukladno primljenoj ponudi i uputi III. okr., neosnovano uvećao na iznos od 500.000,00 eura te zatražio osiguranje tog iznosa za nabavu koja nije bila predviđena godišnjim planom nabave Klinike.

Taj zahtjev je II. okr. prihvatio i potpisao suglasnost čime je u tom iznosu odobrio financiranje predmetne javne nabave. Za navedeno je I. okr., posredstvom IV. okr., II. okr. dao mito u iznosu od 25.000,00 eura, a IV. okr. dao novčanu nagradu u neutvrđenom iznosu. Tijekom pripreme otvorenog postupka javne nabave III. okr. je, u dogovoru s I. okr., osigurao da tražene tehničke specifikacije predmeta nabave budu usklađene s tehničkim specifikacijama robotskog mikroskopa koji je distribuirao, a koji mikroskop je IX. okr. TD prethodno kupilo za 125.000,00 eura te je odredio i kriterije bodovanja ponuda u tom postupku javne nabave. Tako izrađenu dokumentaciju s neosnovano uvećanom procijenjenom vrijednosti planirane javne nabave od 487.500,00 eura s PDV-om je učinio dostupnom VII. okr. koji je, znajući da će time eliminirati tržišno natjecanje, a IX. okr. TD-u omogućiti plasman medicinskog uređaja, osigurao provođenje postupka javne nabave sukladno dostavljenim tehničkim karakteristikama i kriterijima bodovanja. Za navedeno su I. i III. okr. dali VII. okr. mito u iznosu od 25.000,00 eura. U postupku javne nabave je kao jedina valjana ponuda zaprimljena ponuda IX. okr. TD-a po cijeni 487.500,00 eura s PDV-om, slijedom čega je na temelju ugovora koji je s IX. okr. TD-om sklopio VII. okr. kao ravnatelj Klinike, Klinici isporučen robotski mikroskop, a iz sredstava Državnog proračuna na račun IX. okr. TD-a isplaćen je iznos od 487.500,00 eura na ime kupoprodajne cijene. Tako se IX. okr. TD nepripadno okoristilo za razliku nabavne i prodajne cijene medicinskog uređaja u iznosu od 265.000,00 eura, za koji iznos je oštećen Državni proračun. S ciljem zametanja traga protupravnoj osnovi stjecanja dijela nepripadne imovinske koristi, VI. okr., kao odgovorna osoba X. okr. TD-a, ispostavio je, u dogovoru sa V. okr., neistiniti račun IX. okr. TD-u u iznosu od 133.196,94 eura s PDV-om, koji iznos je po nalogu III. okr. zatim isplaćen na račun X. okr. TD-a, na koji se način X. okr. TD nepripadno materijalno okoristilo za 106.557,55 eura, a u preostalom iznosu od 158.442,45 eura nepripadno se materijalno okoristilo IX. okr. TD.

Osim toga, od lipnja 2022. do kraja listopada 2024., u Zagrebu, u cilju opisanog plasmana robotskog mikroskopa KBC-u iz Zagreba (dalje: KBC), III. okr. je, u dogovoru s I. okr., koristeći svoje poznanstvo sa VIII. okr. - predstojnikom Klinike za neurokirurgiju KBC-a i stvarnim voditeljem poslovanja XI. okr. privatne zdravstvene ustanove, zatražio od VIII. okr. da, u zamjenu za besplatnu isporuku identičnog robotskog mikroskopa vrijednog 115.000,00 eura XI. okr. privatnoj zdravstvenoj ustanovi, u KBC-u inicira provođenje postupka javne nabave s tehničkim karakteristikama predmeta nabave prilagođenim tehničkim karakteristikama robotskog mikroskopa koji je distribuiralo njegovo IX. okr. TD, na što je VIII. okr. pristao. Po isporuci robotskog mikroskopa u XI. okr. privatnu zdravstvenu ustanovu, VIII. okr. je ravnatelju KBC-a podnio zahtjev za nabavu operacijskog mikroskopa za potrebe KBC-a te je, po uputi III. okr., procijenjenu vrijednost neosnovano uvećao na iznos od 456.234,65 eura. Slijedom toga je ravnatelj KBC-a od II. okr. zatražio osiguranje tih novčanih sredstava za nabavu operacijskog mikroskopa koja nije bila predviđena godišnjim planom nabave KBC-a. Nakon toga je I. okr., posredstvom IV. okr., zatražio od II. okr. da, u zamjenu za novčanu nagradu, osigura novčana sredstva u Državnom proračunu za tu javnu nabavu, na što je II. okr. pristao i u iznosu od 456.234,65 eura odobrio financiranje javne nabave operacijskog mikroskopa za potrebe KBC-a iz sredstava Državnog proračuna. Za navedeno mu je I. okr., posredstvom IV. okr., isplatio mito u iznosu od 25.000,00 eura, a IV. okr. dao novčanu nagradu u neutvrđenom iznosu. Tijekom pripreme otvorenog postupka javne nabave III. okr. je, u dogovoru s I. okr., osigurao da tražene tehničke specifikacije predmeta nabave budu usklađene s tehničkim specifikacijama robotskog mikroskopa koji je distribuirao, a koji mikroskop je IX. okr. TD prethodno kupilo za 125.000,00 eura te odredio kriterije bodovanja ponuda u tom postupku javne nabave. Tako izrađenu dokumentaciju s neosnovano uvećanom procijenjenom vrijednosti planirane javne nabave od 456.234,65 eura s PDV-om, predao je VIII. okr., koji je znajući da će time eliminirati tržišno natjecanje, a IX okr. TD-u omogućiti plasman robotskog mikroskopa po neosnovano uvećanoj cijeni, osigurao provođenje postupka javne nabave sukladno dostavljenim tehničkim karakteristikama i kriterijima bodovanja. U postupku javne nabave je kao jedina valjana bude zaprimljena ponuda IX. okr. TD-a po navedenoj cijeni, slijedom čega je po sklopljenom ugovoru, IX. okr. TD isporučilo robotski mikroskop KBC-u iz Zagreba, a iz sredstava Državnog proračuna na račun IX. okr. TD-a isplaćen je iznos od 456.234,65 eura na ime kupoprodajne cijene. Za razliku između iznosa nabavne i prodajne cijene medicinskog uređaja od 239.987,72 eura IX. okr. TD se nepripadno okoristilo, a za koji iznos je oštećen Državni proračun. S ciljem zametanja traga protupravnoj osnovi stjecanja dijela nepripadne imovinske koristi, VI. okr., kao odgovorna osoba X. okr. TD, ispostavio je, u dogovoru sa V. okr., neistiniti račun IX okr. TD-u u iznosu od 106.250,00 eura s PDV-om, koji iznos je po nalogu III. okr. zatim isplaćen na račun X. okr. TD-a na koji se način X. okr. TD nepripadno materijalno okoristilo za iznos od 85.000,00 eura, a u preostalom iznosu od 154.987,72 eura nepripadno se materijalno okoristilo IX. okr. TD, dok se XI. okr. privatna zdravstvena ustanova nepripadno okoristila besplatnim raspolaganjem robotskim mikroskopom vrijednim 115.000,00 eura.

Također, tijekom siječnja 2023. u KBC iz Splita, nakon što je taj KBC u okviru namjeravane realizacije projekta nabave sustava za robotsku kirurgiju provodilo analizu tržišta za pripremu postupka javne nabave, a u sklopu koje je prezentaciju tehničkih specifikacija sustava robotske kirurgije održalo i IX. okr. TD, III. okr. i V. okr. su, sukladno uputi I. okr., odredili iznos mita koji će ponuditi predstojniku Klinike za neurokirurgiju tog KBC-a kako bi on poduzeo sve što je potrebno da IX. okr. TD u postupku javne nabave sustava za robotsku kirurgiju koji će uslijediti, bude odabrano kao najpovoljniji ponuditelj. Slijedom toga mu je III. okr. ponudio 100.000,00 eura mita kako bi osigurao IX. okr. TD-u privilegirani položaj te njegov odabir kao najpovoljnijeg ponuđača i posljedično zaključivanje ugovora o javnoj nabavi. Međutim, navedenu ponudu III. okr. je predstojnik Klinike za neurokirurgiju tog KBC-a odbio.

Jednako tako je, od kraja 2022. pa do sredine 2023. u Zagrebu, II okr., na traženje I. okr. posredstvom IV. okr., a u cilju osiguranja plasmana sustava za robotsku kirurgiju u jednu Kliničku bolnicu iz Zagreba (dalje: KB), koristeći se autoritetom funkcije ministra zdravstva nadređenog ravnateljima državnih bolničkih ustanova te znajući da je KB zainteresirana za nabavu sustava robotske kirurgije, zatražio od ravnatelja navedene KB, prikrivajući pritom podatke o IX. okr. TD-u te osobnu povezanost s III. okr., da na sastanak primi predstavnika jednog društva koje se bavi distribucijom sustava robotske kirurgije. Potom su u uredu ravnatelja održana najmanje tri sastanka na kojima je III. okr. predstavio sustav robotske kirurgije. Na posljednjem sastanku, iako KB nije pokretala postupak javne nabave niti su za istu planirana ili osigurana financijska sredstva, III. okr. je ravnatelju uručio unaprijed sastavljenu ponudu IX. okr. TD-a sa naznačenom prodajnom cijenom tog sustava od oko 2,5 milijuna eura. Pritom je od ravnatelja zatražio da KB tu ponudu dostavi izravno Ministarstvu zdravstva kako bi se stvorile pretpostavke za osiguranje potrebnih financijskih sredstava za nabavu tog sustava i time omogući provođenje postupka javne nabave. Međutim, ravnatelj je to odbio, o čemu je obavijestio II. okr. nakon što se II. okr. interesirao o rezultatima održanih sastanaka i mogućnosti ostvarenja poslovne suradnje s IX. okr. TD-om.

Na opisani način provedenim postupcima javnih nabava Državni proračun je oštećen za ukupni iznos od 740.909,00 eura, dok je II. okr. pribavljena nepripadna imovinska korist u iznosu od 75.000,00 eura, IV. okr. u točno neutvrđenom iznosu, VII. okr. u iznosu od 25.000,00 eura, IX. okr. TD u iznosu od 474.351,45 eura, X. okr. TD u iznosu od 266.557,55 eura, dok se XI. okr. privatna zdravstvena ustanova nepripadno okoristila besplatnim raspolaganjem robotskim mikroskopom vrijednim 115.000,00 eura.

USKOK je predložio da se od okrivljenika oduzme nepripadno stečena imovinska korist te da se u odnosu na I. okr. i III. okr. produlji istražni zatvor zbog opasnosti od bijega. (iPress)